Sunday 20 May 2012

Piracy?





Topik kali ni is berkaitan dengan isu cetak rompak. Memang ia nya sesuatu benda yang jahat dengan mencetak rompak dengan cara yang salah tapi adakah ia nya betul2 salah? jawapan nya adalah tidak. Hal ini kerana:
-harga jualan pasaran terlalu mahal.
Video game ori terlalu mahal walhal diorang mendapat keuntungan yang terlampau. Contohnya game 'Grand Turismo 5 yang telah menjual 7.43 juta unit di pasaran. Selalunya harga game akan dijual 50 dolar satu cd. so apabila di darab dengan 7.43 juta akan menjadi 371.5 juta dolar. Kos utk membuat game tu hanya $60juta. Diorang akan untung lebih 300 juta dolar n itu belum convert jd RM lagi. 
-download mendownload
Sekarang ni da tak perlu untuk pergi ke panggung wayang n perlu tunggu bape bulan je untuk dapat kualiti movie yang hd. kualiti sama je yang beza harga. Begitu juga dengan video game yang menyebabkan pembuat game telah membuat dlc(downloadable content) dan hanya pengguna yang membeli cd ori shj boleh main game secara online. 

Bagi asyraaf kita tak perlu tamak untuk mengambil keuntungan yang max. Bermain video game sebenarnya hanya untuk orang yang mampu tapi terima kasih kepada hacker's yang menyebabkan semua orang mampu untuk bermain video game.ouh,ni 1st time asyraaf tulis 
blog time siang2 ni. :-)




No comments:

Post a Comment